Spring naar content
10 december

Groot groeipotentieel voor technologie en specifieke doelgroepen 

PAPENDAL, 21 november 2024 – Technogym, Matrix, Life Fitness, branchevereniging NL Actief en hun onderzoekspartners Mulier Instituut en Activity Workx hebben de resultaten gepresenteerd van hun eerste gezamenlijke onderzoek naar de vraag- en aanbodzijde in de fitnessbranche. De research laat zien dat met name de integratie van slimme technologie en de focus op specifieke doelgroepen een groot groeipotentieel hebben. Ook van fitness als sport in wedstrijdverband en preventieve gezondheidszorg wordt de komende jaren veel verwacht. Het onderzoek aan de vraagzijde maakt duidelijk dat naast de 4.3 miljoen Nederlanders die nu al fitness beoefenen, er nog een grote groep Nederlanders is die van plan is om dit te gaan doen.

NL Actief, Technogym, Matrix, Life Fitness en hun partners hebben het initiatief genomen om tot een onderzoeksplan voor de fitnesssector voor de komende jaren te komen. Het onderzoek heeft tot doel om zicht te houden op de wensen van de consument, het aanbod beter af te stemmen op de vraag en producenten en aanbieders duidelijk te maken wat ze moeten of kunnen ontwikkelen. Daarnaast is het van belang om met het onderzoek de maatschappelijke en economische waarde van de fitnesssector verder te onderbouwen en effecten van aangeboden diensten te evalueren.

Door de krachten te bundelen, hebben de partijen met hun onderzoek veel data kunnen genereren. Dat versterkt de kracht van het collectief, zoals recentelijk ook duidelijk werd bij de gezamenlijke inspanning om de btw-verhoging voor de ondernemende sport van tafel te krijgen. Dat is gelukt. Samenwerken speelt een belangrijke rol in het kunnen benutten van kansen voor de fitnesssector.

Bij de aanbodzijde komen de onderzoekers met vier grote groeimogelijkheden voor de fitnessbranche. Allereerst de focus op specifieke doelgroepen. De toenemende behoefte aan voorzieningen voor een vergrijzende bevolking en mensen met chronische ziekten wordt benadrukt. Fitnesscentra hebben aanzienlijke mogelijkheden om gespecialiseerde diensten aan te bieden op het gebied van preventie en welzijn. Ook de integratie van technologie gaat grote invloed hebben. De toenemende acceptatie van technologie via fitness-apps, wearables en andere digitale middelen biedt mogelijkheden voor betere interactie met klanten en gegevensverzameling. Fitness als wedstrijdsport, de zogeheten Fitraces, biedt mogelijkheden voor het aantrekken van nieuwe doelgroepen. NL Actief heeft daar al op ingespeeld door de Nederlandse Fitnessbond (NLFB) op te richten. En tenslotte creëert de focus op preventieve gezondheidszorg nieuwe mogelijkheden voor fitnessbedrijven en samenwerkingen met zorgprofessionals.

Bij de vraagzijde valt de groei van het aantal fitnessconsumenten én het potentieel op. Sinds het begin van deze eeuw is fitness steeds populairder geworden. Niet alleen de fitnessdeelname is gegroeid, maar ook het aandeel van fitness binnen de totale sportdeelname. We zien in de periode 2001-2022 dat de wekelijkse deelname aan fitness door personen van 12-79 jaar bijna is verdubbeld (van 14% naar 27%). Er zijn meer mannen, personen van 51 jaar en ouder, hoger opgeleiden en personen uit zeer sterk stedelijke gemeenten wekelijks gaan fitnessen. De meeste mensen sporten als abonnee of lid van een fitnesscentrum of commerciële sportaanbieder (47% in 2022). Steeds meer mensen zijn (ook) alleen of in ongeorganiseerd verband gaan fitnessen (van 28% in 2012 naar 45% in 2022). Iets meer dan de helft gebruikt een elektronisch hulpmiddel, met name om de trainingsvoortgang bij te houden. Bijna een derde van de mensen die nog niet fitnessen, verwachten dat de komende 12 maanden wel te gaan doen, met name om hun conditie te verbeteren (64%), sterkere spieren te krijgen (48%), hun gezondheid te verbeteren (38%) en af te vallen (38%).

Meer informatie
De volledige onderzoeken zijn voor leden van NL Actief te downloaden via de inlog Mijn NL Actief.

Noot voor redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met info@nlactief.nl