Artikelen en Nieuws

  1. Ook een coach moet tijd nemen om te rusten

    De taken en werkomstandigheden van topcoaches zijn vaak erg complex. Ze moeten om kunnen gaan met druk en verwachtingen, de teamsfeer moet goed blijven, de trainersstaf moet worden aangestuurd, zowel wedstrijden als trainingen moeten van voldoende kwaliteit zijn en ga zo maar door. Deze taken en ver… Lees meer
  2. Bewegen voor betere cognitie bij mensen met dementie

    Het aantal mensen met dementie stijgt. Verlies aan cognitieve capaciteiten tast de kwaliteit van leven ernstig aan: een slecht geheugen, moeilijk verbaal uit kunnen drukken, en problemen met de weg (terug) vinden. De vraag is: kan bewegen helpen de cognitieve achteruitgang te beperken?

    Bewegen he… Lees meer
  3. Fit en zelfredzaam door digitale ondersteuning

    Er zijn enorm veel apps met coachingprogramma’s, die als virtuele persoonlijke trainer dienen voor bijvoorbeeld hardlopen, wandelen, wielrennen of fitness. Maar hoe zit het eigenlijk met de online mogelijkheden voor ouderen die zelfstandig thuis wonen, om meer in beweging te komen? In dit artikel ee… Lees meer
  4. Investeer in groen voor jeugd

    Een groene leefomgeving is belangrijk voor kinderen en tieners. Grasveldjes, parken, bomen en borders nodigen uit tot bewegen en dragen daardoor onder meer bij aan motorische ontwikkeling, gezondheid en sociale interactie. Hoe kunnen we jongeren door middel van meer groene ruimte stimuleren tot meer… Lees meer
  5. Groen als beweegvriendelijke omgeving: een overzicht

    Welke effecten heeft een groene leefomgeving op de gezondheid en op sport en bewegen? Dit artikel vormt een inleiding op een aantal vervolgartikelen over het belang van groen om specifieke groepen, zoals jeugd, volwassenen en ouderen, in beweging te krijgen. Deze literatuur geeft je handvatten om do… Lees meer