Artikelen en Nieuws

  1. Hoogtetraining valt of staat met juiste planning

    Hoogtetraining wordt al decennia lang toegepast door duursporters om beter te kunnen presteren op zeeniveau. Het idee is simpel: door te trainen in een omgeving met lage zuurstofspanning maak je meer rode bloedcellen aan, waardoor het zuurstoftransport naar de spieren verbetert. In de praktijk is ho… Lees meer
  2. Interventie ‘ProMuscle in de praktijk’ houdt ouderen langer zelfredzaam 

    Ouderen wonen tot op hoge leeftijd thuis. Om zoveel mogelijk zelfredzaam te blijven, is het erg belangrijk spierkracht op peil te houden of zelfs te verbeteren. Onderzoek van Ellen van Dongen van Wageningen University and Research (WUR) laat zien dat het mogelijk is met een aanpak die in de praktijk… Lees meer
  3. Nordic hamstringoefeningen; meer is niet altijd beter

    Hamstringblessures komen veel voor bij sporters en kunnen zeer hardnekkig zijn. Uit onderzoek blijkt dat sportprogramma’s die de Nordic hamstringoefening bevatten het risico op hamstringblessures verlagen. Bij deze oefening zitten sporters op hun knieën en buigen ze langzaam met rechte rug naar vore… Lees meer
  4. Snellere tijdrit op gesimuleerde hoogte met ademspiertraining

    Dat blijkt uit een recentelijk verschenen artikel in het International Journal of Sports Physiology and Performance. In zuurstofarme omstandigheden – zoals op hoogte vanwege de lage luchtdruk – gaat de duurprestatie achteruit. Sporters proberen dit tegen te gaan door de hoeveelheid lucht te verhogen… Lees meer
  5. Snellere spieren tijdens krachttraining door meer korte rustmomenten

    Traditioneel gezien bestaat een krachttraining uit verschillende sets waarin een sporter meerdere herhalingen van een bepaalde beweging uitvoert. Tussen de sets rusten sporters één tot enkele minuten. In de praktijk experimenteren sporters volop met variaties hierop, in de hoop nog meer uit een trai… Lees meer