Hoeveel mag je per dag zitten?

Zittend gedrag wordt wel aangemerkt als “het arbeidsrisico van de 21ste eeuw”. Het kan leiden tot fatale chronische ziektes en problemen aan spieren, botten en gewrichten. Vaststaande normen over de maximale zittijd per dag bestaan echter nog niet. Er is meer hard wetenschappelijk bewijs nodig. Probeer in ieder geval de volgende richtlijnen te volgen om eventuele gezondheidsrisico’s te beperken:
  • Ga elk half uur even staan en bewegen:
  • Probeer om nooit langer dan twee uur onafgebroken te zitten.


Richtlijnen computerwerk

Arboportaal heeft richtlijnen gepubliceerd voor beeldschermwerk. Het belangrijkste advies is om intensief beeldschermwerk met toetsenbord en/of muis te beperken tot vier uur per dag; probeer om werkzaamheden achter de computer zoveel mogelijk af te wisselen met andere taken. Ook wordt aangeraden om te zorgen voor voldoende pauzes tijdens het werk. De Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde heeft ook een richtlijn Computerwerk opgesteld waarin aandacht wordt besteed aan zitgedrag. Deze vereniging raadt mensen echter wel aan om ‘terughoudend’ te zijn met ‘interventies waarvan de effectiviteit niet is aangetoond’ en waarvan onduidelijk is of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen, zoals bij lopend werken (tredmolen) of actief zittend werken (zitbal).


Elk half uur opstaan

Zittend gedrag wordt wel aangemerkt als “het arbeidsrisico van de 21e eeuw” en “het nieuwe roken”. Het kan onder meer leiden tot chronische ziekten als diabetes type II, hart- en vaataandoeningen en problemen aan spieren, gewrichten en botten. Bewegen zorgt ervoor dat het lichaam energie uit voedsel verbrandt. Bij langdurig zitten gebeurt het tegenovergestelde en verwerkt het lichaam vet en suiker uit het bloed minder goed. Dat verhoogt de kans op ziektes aanzienlijk. Kennisinstituut TNO geeft het advies om elk half uur het zitten even af te wisselen met een paar minuten staan om de benen in actie te krijgen. De benen hebben de grootste spieren van het lichaam en zorgen ervoor dat de stofwisseling op gang komt waardoor suikers en vetten beter door het lichaam worden opgenomen. Een ander advies is om nooit langer dan twee uur onafgebroken te zitten.


Voortijdige sterfte bij elf uur of meer zitten

Wetenschappers hebben sterk bewijs dat langdurig en veelvuldig zitten leidt tot voortijdige sterfte, maar dit geldt vooral voor mensen die langer dan elf uur per dag zitten. In vergelijking met mensen die vier uur per dag zitten hebben ze een 40 procent hogere kans om voortijdig te sterven. Mensen die tussen de acht en elf uur per dag zitten hebben 15 procent meer kans om voortijdig te overlijden dan mensen die vier uur per dag zitten. Het verband tussen zitten en chronische ziekten zoals diabetes en hart- en vaatziekten is ‘matig sterk’. Experts zijn er nog niet over uit wanneer mensen te veel zitten. Hier moet nog meer onderzoek naar gedaan worden.

Bron: RIVM
Het gaat om het gemiddeld aantal uren zitten of liggen zonder te slapen op een gemiddelde school-/ werkdag of vrije dag.

 

Meer bewijs nodig voor harde richtlijnen

“Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil wachten op sterker bewijs tot er wordt overgegaan op harde richtlijnen”

Peter Jan Mol
 
De overheden van Australië, Canada en Groot-Brittannië vinden de gezondheidsrisico’s van zittend gedrag zo groot dat ze alle leeftijdsgroepen in hun bevolking aanraden om langdurig zitten te beperken. In Nederland zijn we nog niet zo ver. “Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil wachten op sterker bewijs tot er wordt overgegaan op harde richtlijnen”, zegt Peter-Jan Mol, expert gezondheidsbevordering op de werkvloer bij Kenniscentrum Sport. “Uit onderzoek komt nog onvoldoende naar voren wat de causale verbanden zijn en de gevolgen op de lange termijn. Dat is ook de reden dat 99 procent van bedrijven er nog niet mee aan de slag is. Vergelijk het maar met roken; het gros van de mensen komt pas in actie als er wetgeving komt en heel duidelijk in kaart is gebracht wat de risico’s zijn.”

Auteur: Peter-Jan Mol
Peter-Jan is expert op het gebied van sedentair gedrag en dynamisch werken. Daarnaast houdt hij zich bezig met de volgende thema's: bewegen en cognitie bij jeugd, de maatschappelijke en economische waarde van sportevenementen en integriteit (o.a. doping, matchfixing). Practice what you preach is een spreuk die op zijn lijf is geschreven. Hij houdt enorm van sporten en bewegen en is er ook niet vies van om anderen hierin te stimuleren. Zo is hij initiatiefnemer van het ‘oranje fietsenplan’ bij het Kenniscentrum Sport, promoot hij gezonde mobiliteit en is hij de motor achter het dynamisch ingerichte kantoor in Ede, met o.a. zit-sta bureau's, stavergadertafels en fietsbureaustoelen. In zijn vrije tijd is hij een zeer gemotiveerde triathleet, verzorgt hij de pr voor triathlonvereniging Cerberus, organiseert hij de leukste hardloopwedstrijd van Nederland (Molenhoeks Makkie) en probeert hij allerlei andere, vooral sportieve, activiteiten van de grond te krijgen of te ondersteunen.
peter-jan.mol@kcsport.nl
http://www.kenniscentrumsport.nl