Artikelen en Nieuws

  1. Traditionele krachttraining maakt sterker dan occlusietraining

    De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de zogeheten occlusietraining. Bij deze vorm van krachttraining trainen sporters met een lage weerstand, terwijl de bloedtoevoer naar de getrainde spier is afgekneld. Deze manier van trainen zorgt ervoor dat een sporter ondanks de lichte training toch… Lees meer
  2. Intensiever trainen door extra zuurstof

    Er zijn de afgelopen jaren aardig wat studies verschenen over de effecten van het inademen van extra zuurstof tijdens of na inspanning. Vorig jaar augustus verscheen op onze site al een samenvatting van een artikel die een overzicht gaf van de huidige literatuur. Nu is er een groep Canadezen die nog… Lees meer
  3. Nicotine voor betere sprint

    Topsporters die nicotine gebruiken; een combinatie die in eerste instantie de nodige wenkbrauwen zal doen fronsen. Desondanks treffen de antidopingautoriteiten in ongeveer een kwart van de urinemonsters die zij afnemen voor dopingcontroles nicotine aan, of één van de afbraakproducten daarvan. Dit bl… Lees meer
  4. 8 fouten die je maakt als je start met sporten

    Het mooie van fouten is dat je ervan kan leren. En dat ze in veel gevallen al door iemand anders zijn gemaakt en je dáár dus van kan leren, zonder dat je ze zelf hoeft te maken. Zo ook deze 8 fouten die door veel beginnende sporters worden gemaakt. Welke komen jou bekend voor?

    1. Je verwacht perf… Lees meer
  5. Periodiseren van counter-movement-jump

    De trainingsleer die in de jaren ’60 van de vorige eeuw uit de voormalige Sovjet-Unie is komen overwaaien, gaat uit van een lineaire trainingsopbouw verdeeld in verschillende cycli. Bij krachttraining vertaalt dit zich in veel herhalingen bij een relatief lage weerstand aan het begin van een cyclus,… Lees meer
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10