Spring naar content

BTW-VERHOGING OP SPORT DEFINITIEF VAN DE BAAN

Arnhem, 17 april 2025

De sport- en beweegsector is opgelucht en verheugd dat de voorgenomen btw-verhoging op sport definitief van tafel is. Daarmee houdt het kabinet zich aan de eerdere belofte om het btw-tarief voor sport, cultuur en boeken op 9 procent te houden. Sporten blijft daarmee toegankelijk en betaalbaar voor miljoenen Nederlanders.

Een eerder besluit om de btw op sport te verhogen tot 21 procent, ging na brede protesten uit de sport van tafel.  Sporters en sportondernemers uit heel Nederland lieten massaal van zich horen, onder meer met acties in Den Haag en een landelijke open brief, ondertekend door meer dan 60 topsporters.

DE KRACHT VAN SPORT EN BEWEGEN

Sportbeoefening is belangrijk voor Nederland. Door sport verleggen we grenzen. Sporten en bewegen houden ons gezond, waardoor de zorgkosten minder hoeven te stijgen. Bovendien verbindt sport ons en brengt het ons dichter bij elkaar. 

Naar aanleiding van de geplande verhoging van het btw-tarief hebben sporters in heel Nederland daarom massaal van zich laten horen om Nederland in beweging te houden. Gezamenlijk hebben wij de politiek opgeroepen: “Nederland verliest met een btw-verhoging op sport! Houd sport betaalbaar en toegankelijk voor iedereen.”

BLIJVEN INVESTEREN IN STERK SPORTKLIMAAT

De sport- en beweegsector benadrukt het belang van blijvende samenwerking om de maatschappelijke waarde van sport zichtbaar te blijven maken voor politici, zodat zij die betrekken bij hun beleidsbesluiten. Ook in de toekomst moeten we ons blijven inzetten voor een sterk sportklimaat waarin sport en beweging voor iedereen toegankelijk, betaalbaar en bereikbaar zijn.

SAMEN MAKEN WE HET VERSCHIL

Dankzij de massale inzet van sporters, sportaanbieders, bonden, branches, betrokken politici én de steun uit de samenleving, blijft sporten betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Speciale dank aan alle betrokkenen — van de organisaties achter de campagne Nederland Verliest, bondgenoten van de Geen hogere btw-campagne tot de sporters en zorgprofessionals die hun stem lieten horen tijdens het sportontbijt. Samen hebben we écht het verschil gemaakt.

Laten we samen blijven bouwen aan een sterk, gezond en toegankelijk sport- en beweeglandschap voor iedereen!

Concrete tips voor het werken met zzp’ers in de sport

Arnhem, 16 april 2025

Is er sprake van een zzp’er of is het toch schijnzelfstandigheid? Vanaf 1 januari 2025 wordt er strenger gecontroleerd of arbeidsrelaties tussen opdrachtgevers en zzp’ers voldoen aan de Wet DBA. Een belangrijke ontwikkeling voor de ondernemende sportsector, omdat hier veel zzp’ers in werken. Met deze concrete tips, van advocaat arbeidsrecht en sportrecht Babs Dubois-Van Kleef, ga je na of je voldoet aan de Wet DBA.

Tips voor werken met zzp’ers

1. Er bestaat geen helder ja-of nee-antwoord of iemand daadwerkelijk een zelfstandige is.

Het is namelijk een zogeheten ‘holistische’ toets op basis van verschillende omstandigheden (Hoge Raad, Deliveroo-arrest). Het betreft een beoordeling van de gehele situatie, en niet alleen van de losse onderdelen. Dit betekent dat alle feiten en omstandigheden van belang zijn bij het bepalen of er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Alles moet in onderling verband worden beoordeeld, dus niet één enkel feit of één enkele omstandigheid is beslissend.

2. Maak tot en met september 2029 gebruik van de voor sport beschikbare modelovereenkomst.

Op de website van Werkgevers in de Sport (WOS) vind je onder het kopje ‘Overeenkomsten van opdracht (ZZP)’ specifieke modelovereenkomsten voor het werken met zzp’ers in de sport, met aanvullende toelichting bij de verschillende overeenkomsten .

Let bij het gebruik hiervan wel op dat:

  • de geel gearceerde tekst in de modelovereenkomst ongewijzigd moet worden opgenomen in de overeenkomst;
  • het gebruik van het model geen absolute garantie geeft: er moet ook feitelijk gewerkt worden zoals in de opdrachtovereenkomst staat opgenomen.

3. Vraag jezelf per opdrachtovereenkomst af hoe deze zich verhoudt ten opzichte van deze 9 criteria:

In het onder punt 1 genoemde Deliveroo-arrest oordeelde de Hoge Raad dat er bij die beoordeling onder andere onderstaande 9 criteria van belang kunnen zijn. Ook de Belastingdienst maakt gebruik van dezelfde criteria:

  • de aard en duur van de werkzaamheden;
  • de manier waarop de werkzaamheden en werktijden zijn bepaald;
  • de mate waarin de werkzaamheden én de opdrachtnemer onderdeel zijn van de organisatie van de opdrachtgever;
  • wel of geen verplichting het werk persoonlijk uit te voeren;
  • de manier waarop afspraken tot stand zijn gekomen;
  • de manier waarop de beloning is bepaald en wordt uitbetaald;
  • de hoogte van de beloning;
  • de mate waarin de opdrachtnemer bij de opdracht commercieel risico loopt;
  • de mate waarin de opdrachtnemer zich als ondernemer gedraagt of kan gedragen, bijvoorbeeld: wat doet de opdrachtnemer om opdrachten en een goede naam te krijgen, hoe behandelt de Belastingdienst de opdrachtnemer, wat is het aantal opdrachtgevers en hoelang werkt de opdrachtnemer meestal voor een opdrachtgever?

4. Let op deze voorwaarden om gevolg te geven aan een ‘echte’ opdrachtovereenkomst:

Ongeacht de benaming van de overeenkomst of het gebruik van de modelovereenkomst moeten partijen feitelijk gevolg geven aan een ‘echte’ opdrachtovereenkomst. Let er bij het aangaan van de opdracht met name op of:

  • de opdrachtnemer ook andere opdrachten heeft;
  • deze de vrijheid heeft om de eigen werktijden te bepalen;
  • de opdrachtnemer economisch gezien risico loopt bij een slechte uitvoering van de opdracht;
  • de opdrachtnemer onderhandelingsruimte heeft gehad ten tijde van het aangaan van de overeenkomst (bijvoorbeeld over de hoogte van het salaris of andere voorwaarden);
  • de opdracht organisatorisch is ingebed in de werkzaamheden of dat het een incidentele werkzaamheid betreft.

5. Is er aan één voorwaarde niet voldaan? Geen paniek.

Ook indien aan één van de voorwaarden niet voldaan is, hoeft dat niet gelijk te betekenen dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Zie tip 1: het blijft immers een holistische toets.

6. Een tussen-bv is geen oplossing om de Wet DBA te omzeilen.

Het gebruikmaken van een tussen-bv (een bv waarbinnen geen activiteiten plaatsvinden) lijkt geen oplossing om de Wet DBA te omzeilen: de Belastingdienst kijkt hier als het ware doorheen. Een tussen-bv kan worden gebruikt om het te laten lijken alsof de zzp’er niet rechtstreeks als werknemer voor de opdrachtgever werkt, maar via de tussen-bv.

7. Bij twijfel over een bestaande opdracht: ga in gesprek met de opdrachtnemer over een andere vormgeving van de opdracht.

Ga bij twijfel over een bestaande opdracht altijd in gesprek met de opdrachtnemer en kijk of je een andere vorm aan de opdracht kunt geven.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Het Nationale Sportdebat

Eerste ideeëndebat over maatschappelijke waarde van sport

Bussum, 3 april 2025 – Op 8 mei 2025 organiseert IVRM Sport de eerste editie van Het Nationale Sportdebat. Dit ideeëndebat brengt experts, beleidsmakers, bedrijven en sportorganisaties op uitnodiging samen om ideeën te ontwikkelen die de kracht van sport ten volle benutten. Een kracht die verder gaat dan de wedstrijd van aanstaand weekend en sociale verandering mogelijk maakt. Het Nationale Sportdebat start om 13.30 uur en vindt plaats bij Move Amsterdam (naast het Olympisch Stadion).

Thema’s die tijdens het debat centraal staan:

  • Hoe maken we de maatschappelijke waarde van sport beter zichtbaar?
  • Hoe kan sponsoring verder gaan dan branding en zichtbare maatschappelijke impact maken?
  • Hoe benutten we sport optimaal als instrument voor een gezondere en inclusievere samenleving? Wat is de waarde daarvan voor sponsors, media en de maatschappij?
  • Hoe kan de sport meer profiteren van de eigen waarde?

Het Nationale Sportdebat is een platform voor dialoog en samenwerking, waar experts en leiders uit verschillende sectoren samenkomen om de maatschappelijke impact van sport te onderzoeken en te versterken. IVRM Sport brengt topdenkers, sporters, sponsors en mediamakers samen om antwoorden te vinden. Met bijdragen van: Tom van ’t Hek (Voorzitter Nederlandse Sportraad), Esther Vergeer (chef de mission Paralympische ploeg); Jan de Jong (directeur Eredivisie CV), Joost Zuure (director Corporate Affairs Nederlandse Loterij), Karin van Bijsterveld (advocaat, sportbestuurder en senator JA21), Els Dijkhuizen (Global Communication Director Sponsorships Heineken), Wanda de Kanter (voorzitter Rookpreventie Jeugd), Leo Hensen (Directeur Marketing & Communications Odido), Kim Lammers (Olympisch hockeykampioen, duurzaam ondernemer, columnist en spreker), Peter Sprenger (Directeur Techonomy en voorzitter Nederlandse volleybalbond), Lodewijk Klootwijk (directeur Platform Ondernemende Sportaanbieders) en anderen. Peter Heerschop trapt af.

Over IVRM Sport

IVRM Sport is een initiatief van IVRM Reputatie en legt zich toe op het aantrekkelijker maken van sport door het verhogen van de reputatiewaarde van sport, sportorganisaties en sponsors. Het Nationale Sportdebat wordt georganiseerd door IVRM in samenwerking met Nederlandse Loterij, Sqiffer, NL Actief, ALLsportsradio en Move Amsterdam.

Voor meer informatie, ga naar www.ivrm.nl

NLFB organiseert eerste nationale competitie en NK Fitrace

Arnhem, 25 maart 2025

Fitness als wedstrijdsport is een trend die niet meer te negeren valt. Dit jaar zal de Nederlandse Fitnessbond (NLFB) een nationale Fitracecompetitie lanceren en het eerste NK Fitrace organiseren. Alle fitnessclubs kunnen hieraan deelnemen.

De Fitracesport heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een fenomeen binnen de fitnessbranche. De verwachting is dat deze sportvorm de komende jaren nog verder zal groeien. De oprichting van de NLFB is dan ook een antwoord op de toenemende populariteit van fitnesswedstrijden, oftewel Fitraces. De NLFB heeft als doel de Fitracesport te ondersteunen en te professionaliseren. 

Waarom Fitracecompetitie?

De Fitracecompetitie is de perfecte manier om de betrokkenheid van leden bij je club te vergroten, de club zichtbaar te maken en nieuwe leden aan te trekken. Of je nu een kleinschalige club bent of een grotere club runt, de Fitracecompetitie biedt voor ieder wat wils. Het is toegankelijk voor sporters van alle niveaus, van beginners tot elite-atleten, en vereist geen grote investeringen in extra apparatuur. Je kunt de competitie direct implementeren in jouw club.

De kracht van de Fitracecompetitie zit in de flexibiliteit. De trainingen kunnen worden afgestemd op de behoeften van de leden, zonder dat de clubinfrastructuur ingrijpend hoeft te worden aangepast. Dit maakt het voor ondernemers makkelijk om een competitieve sfeer te creëren zonder extra kosten of complexiteit.

Boost voor ledenbehoud en groei

De Fitracecompetitie biedt directe voordelen voor clubs. Leden die deelnemen aan de competitie blijven actief en gemotiveerd, ook tijdens de zomermaanden. Dit helpt clubs niet alleen om leden te behouden, maar vergroot ook de kans op ledengroei. Sporters uit de regio, op zoek naar een uitdagende training, kunnen bij jouw club terecht om mee te doen aan deze nieuwe, toegankelijke competitie. Bovendien draagt de competitie bij aan sterke community-building in de club. Door leden samen te laten trainen richting het Fitrace-event aan het einde van het jaar, creëer je als club een hechte groep die elkaar uitdaagt en samen traint.

Eenvoudige en kosteloze deelname NL Actief clubs

De bij NL Actief en NLFB aangesloten clubs kunnen kosteloos deelnemen aan de Fitracecompetitie. De NLFB biedt tools waarmee je de competitie eenvoudig kunt opzetten en uitvoeren in jouw club. Je hoeft geen nieuwe apparatuur aan te schaffen, aangezien de oefeningen zijn ontworpen om uitdagend te zijn met minimale investeringen. Dit maakt het voor ondernemers een laagdrempelige en haalbare kans.

De digitale registratie van scores stelt clubs in staat om prestaties bij te houden en te vergelijken, zonder dat leden naar een andere locatie hoeven te reizen. Dit verlaagt de drempel voor deelname en vergroot de toegankelijkheid van de competitie.

Eindejaar Fitrace-event en het Nederlands Kampioenschap

Eind 2025 organiseert de NLFB een groot Fitrace-event als afsluiting van de competitie, waarbij ook het eerste Nederlands Kampioenschap Fitrace zal plaatsvinden. Dit evenement is toegankelijk voor deelnemers van elk niveau en van elke leeftijd. Of je nu een beginnende sporter bent of een ervaren atleet, er is voor iedereen een kans om deel te nemen en zich te meten met anderen. 

De toekomst van de Fitracesport in Nederland

De lancering van de Fitracecompetitie markeert een belangrijke stap in de toekomst van fitness als competitiesport in Nederland. Het is een kans voor clubs om hun leden uit te dagen, hun aanbod te verrijken en hun club te positioneren als een vooruitstrevende speler in de fitnessbranche.

De NLFB heeft de ambitie om de Fitracecompetitie in de komende jaren verder uit te breiden. Dit is het moment om voorop te lopen in deze beweging. Door je club aan te melden voor de competitie, geef je je leden de kans om zich te meten met anderen, verbeter je hun fitheid en trek je nieuwe sporters aan die op zoek zijn naar een uitdaging.

Wil jij deelnemen aan de competitie en is jouw club nog niet aangesloten bij de bond? Klik dan op onderstaande link en word geassocieerd lid van de bond. Voor leden van NL Actief is dit helemaal gratis! 

Twijfel je nog? Stuur dan een mailtje naar info@nlfb.nl en onze adviseur neemt contact met je op om alles door te spreken. Mis deze kans niet en doe mee!

The Athlete’s FoodCoach, NL Actief en de Nederlandse Fitnessbond bundelen krachten voor innovatieve samenwerking

Persbericht

Arnhem, 6 maart 2025 – The Athlete’s FoodCoach, NL Actief en de Nederlandse Fitnessbond (NLFB) hebben een langdurige samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Dit partnerschap richt zich op het ontwikkelen van innovatieve tools en voedingsprogramma’s die prestaties, gezondheid en coaching in de fitnessbranche naar een hoger niveau tillen. Door voeding en training op een slimme manier te integreren, krijgen zowel fitnessprofessionals als sporters betere ondersteuning bij het behalen van hun doelen.

Gezamenlijke visie en innovatie als basis van de samenwerking

De samenwerking tussen The Athlete’s FoodCoach, NL Actief en NLFB, is gebaseerd op een gedeelde visie: het ontwikkelen van een innovatieve en toegankelijke manier om voeding en coaching te integreren in de Nederlandse fitnessbranche. Deze samenwerking combineert de expertise van FoodCoach met het brede netwerk en de opleidingsstructuur van NL Actief.

Voor fitnessprofessionals biedt The Athlete’s FoodCoach de mogelijkheden om hun sporters nog beter te begeleiden op voedingsvlak. Door een hoop rekenwerk uit handen te nemen, kan de coach zich focussen op het verbetergesprek met de sporter. Zo kunnen meer sporters tegelijkertijd van persoonlijk advies worden voorzien. Elke maaltijd wordt een verbeterkans, omdat FoodCoach helpt om het plan direct te vertalen naar een lekkere voedzame maaltijd.

“Deze samenwerking is uniek, omdat we door onze krachten te bundelen, samen bouwen aan een duurzame en innovatieve oplossing voor de fitnessbranche,” aldus Robert Jan Koens van The Athlete’s FoodCoach. “Door voeding en training op een slimme manier te combineren, kunnen fitnessprofessionals effectiever coachen en meer sporters persoonlijk begeleiden. Terwijl de sporters zelf op een toegankelijke manier slimmer eten en zo nog meer plezier uit hun sport halen.”

Toekomstige ontwikkelingen en gezamenlijke groei

Om de effectiviteit van de samenwerking te waarborgen, worden er periodieke evaluatiemomenten ingevoerd. Hierbij wordt gebruikersfeedback verzameld om de voedingsprogramma’s verder te optimaliseren. “Dit is een dynamisch proces waarin we blijven leren en ontwikkelen, samen met de gebruikers, fitnessprofessionals, sporters en ondernemers,” zegt Ronald Wouters van NL Actief. “We zijn ervan overtuigd dat deze samenwerking een blijvende impact zal hebben op de manier waarop voeding en training in de fitnessbranche worden gecombineerd.”

Met deze strategische samenwerking zetten The Athlete’s FoodCoach, NL Actief en NLFB een belangrijke stap in de professionalisering en innovatie van de Nederlandse fitnessbranche. Door de gezamenlijke ontwikkeling van tools, opleidingen en consumentgerichte programma’s, worden fitnessprofessionals en sporters beter ondersteund in hun streven naar optimale prestaties en een gezondere leefstijl.


Over The Athlete’s FoodCoach

The Athlete’s FoodCoach heeft de afgelopen jaren een revolutie ontketend in de sport. Samen met topteams en partners zoals Team Visma | Lease a Bike, PSV en Red Bull hebben we laten zien dat optimale voeding hét fundament is voor topprestaties. Elke maaltijd is een kans om beter te worden. Nu brengen we deze bewezen aanpak naar de fitnessbranche, zodat coaches en atleten van alle niveaus slimmer kunnen eten en beter kunnen presteren. Ontdek hoe voeding het verschil maakt in jouw prestaties: www.theathletesfoodcoach.com

Over de NLFB

Op dit moment doen zo’n 4,3 miljoen mensen in Nederland aan fitness. Eén van de meest opvallende ontwikkelingen in de fitnessbranche is de opkomst van fitnesswedstrijden, ook wel Fitraces genoemd. De Fitracesport is in korte tijd uitgegroeid tot een fenomeen en de verwachting is dat deze sportvorm in de nabije toekomst verder zal groeien. De Nederlandse Fitnessbond (NLFB) is opgericht vanuit de ambitie om de groeiende populariteit van Fitraces te ondersteunen en te professionaliseren. De NLFB is er voor de sporter en zet zich in om fitness in al haar vormen te promoten als een essentieel onderdeel van een gezond en actief leven.
www.fitnessbond.nl

MKB-Nederland en VWS op werkbezoek bij Healthclub Juliën

Arnhem, 12 februari 2025

Sportondernemers kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan een gezonder Nederland. Die boodschap stond vrijdag 7 februari centraal tijdens het werkbezoek van Algemeen directeur van MKB-Nederland, Leendert-Jan Visser, en plaatsvervangend directeur Sport en Bewegen bij VWS, Miranda Vroom aan Healthclub Juliën in Lienden, een van de meest vooruitstrevende healthclubs van ons land.

Een van de meest vooruitstrevende healthclubs

Het doel van de middag was om gezamenlijk meer inzicht te krijgen in de succesvolle ontwikkeling van Healthclub Juliën. Op uitnodiging van Ronald Wouters (NL Actief) en Lodewijk Klootwijk (POS) werd een kijkje genomen bij Juliën, dat mensen in de wijde regio helpt zowel sportief, preventief als curatief aan hun gezondheid en leefstijl te werken.

Lodewijk Klootwijk benadrukte de potentie van ondernemende sport: “De ondernemende sport is uitermate geschikt om sport in te zetten als middel voor een ander probleem, zelfs regelmatig als medicijn voor een ziekte. De potentie is enorm en als je dat optelt bij de uitdaging die de zorg heeft, dan is een oplossing snel gevonden.”

Gezondheid en preventie als speerpunten

Het werkbezoek sluit aan bij de Ondernemersagenda van MKB-Nederland, waarin uitvoerig staat welke belangrijke rol sportondernemers (kunnen) spelen bij preventie en gezondheid. Tijdens het bezoek is er onder andere besproken welke bouwstenen nodig zijn voor een gezonder Nederland en welke rol het MKB kan vervullen als het om preventie en gezondheid van de bevolking gaat.

“We moeten in Nederland gezonder leven: meer bewegen, gezonder eten, meer inzetten op preventie en vitaliteit. Ook om de druk op de toch al overbelaste zorg te verlichten,” onderstreepte Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland. “Ondernemers in de sport hebben hiervoor oplossingen, maar we kunnen de brede maatschappelijke waarde van sport nog veel beter benutten. Dat vraagt onder meer om meer en betere publiek-private samenwerking. Daarnaast zou de overheid ook geen barrières in de fiscaliteit moeten opwerpen voor werkgevers die willen investeren in de vitaliteit van hun medewerkers.”

Informele setting met rondleiding

De bijeenkomst had een informeel karakter en bestond onder meer uit een rondleiding door Healthclub Juliën, verzorgd door de eigenaar Juliën Slikke. Hij benadrukte het belang van samenwerking in de zorg: “Een veel betere samenwerking tussen de 0e-lijn en de eerstelijnszorg is essentieel om Nederland gezond(er) te krijgen. Het komt eropaan te dúrven en vóóruit te denken. Langdurig investeren in preventie, dat is de sleutel voor succes.” Wat als rode draad door Juliëns verhaal loopt, is zijn ondernemerschap en zijn vermogen om steeds opnieuw in oplossingen en mogelijkheden te denken. Vanuit zijn intrinsieke motivatie creëert hij maatschappelijke waarde. Het ondernemende aspect van sport biedt de unieke kans om sport in te zetten als preventief middel, waarmee bijgedragen wordt aan het verminderen van gezondheidsrisico’s en het bevorderen van een gezonde leefstijl, aldus Ronald Wouters.

Tijdens het bezoek was er veel gelegenheid voor een open gesprek over hoe ondernemers een bijdrage kunnen leveren aan een gezonder Nederland en welke obstakels hierbij nog overwonnen moeten worden.

Miranda Vroom, plaatsvervangend directeur Sport en Bewegen bij VWS, sprak haar bewondering uit voor de aanpak van Healthclub Juliën. “Het is indrukwekkend om te zien hoe Juliën erin slaagt specifieke doelgroepen te bereiken en de verbinding met de zorg te leggen. Door sport en bewegen een belangrijke rol te laten spelen in preventie, draagt hij bij aan het verminderen van gezondheidsrisico’s en het bevorderen van een gezonde leefstijl.”

Het werkbezoek toonde de essentiële rol van ondernemende sport voor een gezonde leefstijl en verlichting van de zorg. Een sterke samenwerking tussen zorg en sportondernemers kan bijdragen aan een vitaler Nederland.

Première documentaire: Lang zullen we leven

Asten / Harderwijk, 15 januari 2025

Huisartsen Stefan van Rooijen en Alja Sluiter gaan 50 uur vasten in een ‘glazen spreekkamer’ om aandacht te vragen voor de nijpende gezondheidssituatie in Nederland. Tijdens het vasten geven ze gezondheidsinformatie aan iedereen die dat wil. 

  • Op dit moment is 50% van de bevolking te zwaar. 
  • Het percentage inwoners met overgewicht zal oplopen tot 64% in 2050. 
  • In 2050 zullen naar schatting 12 miljoen mensen in Nederland chronisch ziek zijn.

Met deze zorgelijke cijfers in gedachten, ondernemen huisartsen Stefan van Rooijen en Alja Sluiter actie om de politiek aan te sporen om de gezondheid van Nederlanders serieus aan te pakken.  Ze gaan 50 uur lang vasten en spreekuur houden in een glazen spreekkamer op Hoog Catherijne in Utrecht. Iedereen kan met vragen over gezondheid binnenlopen. Ook hopen ze geld op te halen voor hun documentaire Lang zullen we leven. Met deze documentaire willen Stefan en Alja Nederlanders praktische handvatten bieden om zelf de gezondheid te verbeteren. 

Waarom deze actie?

‘Onze missie is een gezonder leven voor iedereen. We praten al jaren over gezonder leven, maar een doorbraak blijft uit. Onze ongezonde omgeving houdt mensen vast in een vicieuze cirkel. Het is hoog tijd dat er écht iets gebeurt.’ –  dr. Alja Sluiter en dr. Stefan van Rooijen.

Documentaireserie Lang zullen we leven biedt praktische oplossingen voor preventie
Huisartsen Stefan van Rooijen en Alja Sluiter willen samen de leefstijl van Nederlanders helpen veranderen door middel van praktische tips en inspirerende voorbeelden die zij laten zien in de documentaire. Zij maken de documentaire samen met Pamela Sturhoofd bekend van onder andere Het erfgoed van Els Borst. 

Mede dankzij bijdragen van diverse experts zoals Erik Scherder en Bertine Lahuis, belicht de documentaire-serie succesvolle initiatieven. Zoals een Noord-Nederlands dorp dat werkt aan een gezondere leefomgeving en het Fit4Surgery-programma in Nijmegen. Ook worden landen als Singapore die inzetten op een gezonde samenleving, besproken. De pilot-aflevering gaat live op 5 februari, en ze hopen uiteindelijk 10 afleveringen te maken die het bewustzijn over gezondheid en preventie vergroten.

Stefan van Rooijen (Asten) is huisarts, expert op het gebied van leefstijl en gezondheid, en oprichter van de stichtingen Fit4Surgery en Fit4Life. Met zijn boeken Plan je fit en Dokter Peer en via @doktersvandaag probeert hij alle generaties in Nederland te helpen gezonder te leven. 

Alja Sluiter (Harderwijk) is leefstijlarts, kaderhuisarts, spoedzorg en expert op het gebied van leefstijl en gezondheid. Met haar podcast ‘Komt een man niet meer bij de dokter’ wil ze gezonde levensjaren aan Nederland toevoegen. Ook is zij zorgbestuurder en medisch directeur bij NTS – De Nederlands Triage Standaard. 

Praktische informatie

  • Première pilot documentaire:is op woensdag 5 februari om 21.00 uur, gratis te zien via www.longmaywelive.com
  • Geaccrediteerd webinar voor zorgprofessionals: woensdag 5 februari om 20.00 uur via Medische Scholing
  • Glazen spreekkamer: 50 uur lang van vrijdag 14 februari 15:00 uur tot 16 februari 17:00 uur, locatie Seats2Meet Hoog Catharijne Utrecht. Live-stream op [TikTok-account @HuisartsStefan].

Doneer voor de documentaire: Steun het project via www.longmaywelive.com/investeerder

De winnaars van de Vakjury Awards zijn bekend

Arnhem, 22 januari 2025

Maandag 20 januari kwamen ruim 500 professionals uit de fitness industrie bij elkaar om de uitblinkers in de fitnessbranche in de spotlights te zetten. De Dutch Fitness Awards werden uitgereikt in een uitverkocht Theater FIGI in Zeist. De genomineerden werden feestelijk gehuldigd door de voorzitters van de Vakjury. In totaal namen er 18 verschillende vakjuryleden deel aan de 5 Vakjury Comités.

De Award Uitreiking begon met een spectaculaire en inspirerende openingsact. In welke fitnessclubs kunnen leden hier straks ook mee aan de slag in 2025? Paralympisch Kampioen Joel de Jong had z’n Gouden Medaille meegenomen en reikte de Awards aan; winnaars onder elkaar dus.

De winnaars per categorie

Categorie Personal Trainer van het Jaar

  1. Tobin van der Elzen
  2. Nebi Tasbas
  3. Thuke van Doorn

Categorie Meest Klantgerichte Club

  1. Movement Gym
  2. Medifit Drunen
  3. Sjahto Laren

Categorie Boutique Fitnessclub

  1. Lijfkracht
  2. Go Health Clubs
  3. Wattworks

Categorie Bootcamp & Crossfit

  1. Crossfit Noordkade
  2. Spartaan Circuit
  3. Stichting Sociale Sportschool Den Bosch

Categorie Allround Fitnessclub

  1. Studio Perfect
  2. Movement Gym
  3. COMMIT Health Club Rivierenwijk Utrecht

Het uitreiken van de Awards werd afgewisseld met een inspirerende talk van Ronald Wouters, directeur van NL Actief. Hij lichtte de plannen van de Nederlandse Fitnessbond toe.

De muzikale omlijsting werd live verzorgd door Stephan Bouwman. Hij is bekend van zijn radioprogramma “Stephan’s Pianobar”, bij QMusic waar hij regelmatig samen met internationale topartiesten optreedt. De presentatie van de middag was in handen van Aletha Leidelmeijer. Zij is bekend van sportzender ESPN.

De winnaars van de publieksprijzen werden deze middag ook feestelijk gehuldigd. Iedere aanwezige ontving het gloednieuwe boek “De Fitnessclub van de Toekomst” van Dave Wurms van Feedback4Sports.

Uiteraard was er een borrel en werden er video-interviews afgenomen met de Vakjury winnaars. Deze video’s krijgen een plek in de digitale hall-of-fame op www.dutchfitnessawards.nl

Winnaars Vakjury Awards ontvangen inspiratietour

De winnaars van de Vakjury Awards ontvingen een uitnodiging voor 2 personen voor een inspiratietour van Technogym bij verschillende inspirerende locaties, een training op een prachtige locatie en een diner.

Organisatie & Partners

De Dutch Fitness Awards 2024/2025 werden georganiseerd door Vote Company. Dit in nauwe samenwerking met de partners Technogym, BodyLIFE, newgym, UnitedConsumers, Clickables, Keboem, Feedback4Sports, NL Actief en Sportivity powered by B.O.S.S.

Wil je meer weten over de partnermogelijkheden voor de volgende editie van de Dutch Fitness Awards? Neem dan contact op met Wilfred Romijn via wilfred@votecompany.nl

Partijen uit de sport tekenen belofte bij te dragen aan het vanzelfsprekend maken van sporten voor mensen met een handicap

Arnhem, 20 januari 2025

Tijdens de landelijke Uniek Sporten Dag op de KNVB Campus in Zeist hebben 56 organisaties[1] uit de (gehandicapten)sport zich verbonden aan de strategie ‘Sporten voor mensen met een handicap vanzelfsprekend in 2030!’. Deze strategie is afgelopen jaar met de betrokken organisaties opgesteld en uitgewerkt. Vandaag hebben de partijen toegezegd mee te werken aan een of meerdere thema’s die een voorwaarde zijn voor een sport die voor mensen met een handicap vrij en toegankelijk is.

Staatssecretaris van Sport, Vincent Karremans: “Sport maakt het leven leuker. Door te sporten zit je lekkerder in je vel, in je hoofd en het geeft je zelfvertrouwen. Iedereen moet kunnen profiteren van de kracht van sport. Daarom moeten we de drempels wegnemen. Van toegankelijke accommodaties tot aan de financiële ondersteuning voor sporthulpmiddelen. Ongeacht waar je woont moeten mensen met een handicap een sport kunnen kiezen die zij leuk vinden. Wij moeten ervoor zorgen dat dat niet de uitzondering, maar de normale standaard is in Nederland.

Concreet betekent dit dat de aanwezige partijen zichzelf verplichten om een bijdrage te leveren aan de doelen van een of meer thema’s van de strategie. Waarbij ze in ieder geval verplicht zijn een bijdrage te leveren aan het thema “netwerk”.

We streven ernaar het sportlandschap voor mensen met een handicap structureel te verbeteren. Dit vraagt om de inzet van zoveel mogelijk partners in de sport, door bijvoorbeeld in te zetten op passend aanbod en de keuzevrijheid om in iedere levensfase een sport te kiezen die bij je past. Het is belangrijk om de daarbij horende randvoorwaarden als hulpmiddelen, toegankelijke accommodaties, vervoer en financiën in iedere gemeente onder de loep te nemen. En tegelijk ook het fundament (classificatie, talentontwikkeling en innovatie) van topsport voor mensen met een handicap te verbeteren.

De partijen gaan de uitdaging aan dit komende vijf jaar te realiseren. De wensen, behoeften en belemmeringen moeten bekend zijn, zodat de partijen daar gericht aan kunnen werken. De grote opgave daarbij is de vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen. Zowel lokaal, regionaal als landelijk. Voor jeugd én volwassenen. De aanwezige partijen starten daar vandaag mee, zodat sporten voor mensen met een handicap 2030 vanzelfsprekend is!

Thema’s van de strategie

  1. Jeugdsport: Sport voor jeugd (5-18 jaar) met een handicap is in 2030 vanzelfsprekend. Kinderen en jongeren met een handicap die willen sporten, kunnen sporten in 2030.
  2. Volwassensport: Sport voor mensen vanaf 18 tot 80 jaar met een handicap is in 2030 vanzelfsprekend. Dit houdt in dat volwassenen met een handicap die willen sporten, kunnen sporten in 2030.
  3. Talentvolle sporters: In 2030 is het vanzelfsprekend dat talentvolle sporters met een handicap (12-35 jaar) optimaal worden ondersteund in hun sportieve ontwikkeling binnen paralympische sportdisciplines.
  4. Innovatie: In 2030 is het vanzelfsprekend dat we innovaties voor mensen met een beperking realiseren vanuit, een per Paralympische cyclus landelijk vastgesteld, prestatie bevorderende thematiek.
  5. Classificaties: In 2030 is het classificatieproces voor sporters met een handicap volledig gestroomlijnd, waardoor zij gemakkelijk in de juiste sport en klasse terechtkomen.
  6. Randvoorwaarden: Sporten voor mensen met een handicap is in 2030 toegankelijk. Iedereen met een handicap die wil sporten kan sporten. Hiervoor worden de randvoorwaarden om te kunnen sporten op het gebied van sporthulpmiddelen, vervoer, accommodaties en financiën geoptimaliseerd.
  7. Versterken van het netwerk: Alle partijen werken samen om de missie ‘Sporten voor mensen met een handicap is vanzelfsprekend in 2030’ te realiseren.
  8. Internationaal: In 2030 is Nederland een toonaangevende speler in de internationale sport voor mensen met een handicap.

[1] Achterhoek in beweging, AISS, Atletiekunie, Bartiméus Fonds, Basalt, Cruyff Foundation, CURLING, Vereniging Dansondernemers Nederland, Dirk Kuyt Foundation, Esther Vergeer Foundation, FNRS, Fonds Gehandicaptensport en Uniek Sporten, Gehandicaptensport Nederland, JBN, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Kenniscentrum Sport & Bewegen, Kenniscentrum Health Innovation | De Haagse Hogeschool, KHSN, KNBB, KNDSB, KNHB, KNHS, KNKV, KNLTB, KNSB, KNVB, KNWU, KNZB, KVLO, MOS, Nationaal Ouderenfonds, NDBDarts, Nederlandse Ski Vereniging, Nevobo, NGF, NL Actief, NOC*NSF, NTB, NTTB, Oogvereniging, Paralympic Science Support NL, POS, Rugby Nederland, Special Olympics, Sport Data Valley, Sportinnovator, Sportpunt Gouda, Sport Science & Innovation Groningen, Stichting het Gehandicapte Kind, Stichting Special Heroes Nederland,  Sportkracht 12, Rijksoverheid, TU Delft – Sports Engineering Institute, Volwassenenfonds, VSG, Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen.

Groot groeipotentieel voor technologie en specifieke doelgroepen 

PAPENDAL, 21 november 2024 – Technogym, Matrix, Life Fitness, branchevereniging NL Actief en hun onderzoekspartners Mulier Instituut en Activity Workx hebben de resultaten gepresenteerd van hun eerste gezamenlijke onderzoek naar de vraag- en aanbodzijde in de fitnessbranche. De research laat zien dat met name de integratie van slimme technologie en de focus op specifieke doelgroepen een groot groeipotentieel hebben. Ook van fitness als sport in wedstrijdverband en preventieve gezondheidszorg wordt de komende jaren veel verwacht. Het onderzoek aan de vraagzijde maakt duidelijk dat naast de 4.3 miljoen Nederlanders die nu al fitness beoefenen, er nog een grote groep Nederlanders is die van plan is om dit te gaan doen.

NL Actief, Technogym, Matrix, Life Fitness en hun partners hebben het initiatief genomen om tot een onderzoeksplan voor de fitnesssector voor de komende jaren te komen. Het onderzoek heeft tot doel om zicht te houden op de wensen van de consument, het aanbod beter af te stemmen op de vraag en producenten en aanbieders duidelijk te maken wat ze moeten of kunnen ontwikkelen. Daarnaast is het van belang om met het onderzoek de maatschappelijke en economische waarde van de fitnesssector verder te onderbouwen en effecten van aangeboden diensten te evalueren.

Door de krachten te bundelen, hebben de partijen met hun onderzoek veel data kunnen genereren. Dat versterkt de kracht van het collectief, zoals recentelijk ook duidelijk werd bij de gezamenlijke inspanning om de btw-verhoging voor de ondernemende sport van tafel te krijgen. Dat is gelukt. Samenwerken speelt een belangrijke rol in het kunnen benutten van kansen voor de fitnesssector.

Bij de aanbodzijde komen de onderzoekers met vier grote groeimogelijkheden voor de fitnessbranche. Allereerst de focus op specifieke doelgroepen. De toenemende behoefte aan voorzieningen voor een vergrijzende bevolking en mensen met chronische ziekten wordt benadrukt. Fitnesscentra hebben aanzienlijke mogelijkheden om gespecialiseerde diensten aan te bieden op het gebied van preventie en welzijn. Ook de integratie van technologie gaat grote invloed hebben. De toenemende acceptatie van technologie via fitness-apps, wearables en andere digitale middelen biedt mogelijkheden voor betere interactie met klanten en gegevensverzameling. Fitness als wedstrijdsport, de zogeheten Fitraces, biedt mogelijkheden voor het aantrekken van nieuwe doelgroepen. NL Actief heeft daar al op ingespeeld door de Nederlandse Fitnessbond (NLFB) op te richten. En tenslotte creëert de focus op preventieve gezondheidszorg nieuwe mogelijkheden voor fitnessbedrijven en samenwerkingen met zorgprofessionals.

Bij de vraagzijde valt de groei van het aantal fitnessconsumenten én het potentieel op. Sinds het begin van deze eeuw is fitness steeds populairder geworden. Niet alleen de fitnessdeelname is gegroeid, maar ook het aandeel van fitness binnen de totale sportdeelname. We zien in de periode 2001-2022 dat de wekelijkse deelname aan fitness door personen van 12-79 jaar bijna is verdubbeld (van 14% naar 27%). Er zijn meer mannen, personen van 51 jaar en ouder, hoger opgeleiden en personen uit zeer sterk stedelijke gemeenten wekelijks gaan fitnessen. De meeste mensen sporten als abonnee of lid van een fitnesscentrum of commerciële sportaanbieder (47% in 2022). Steeds meer mensen zijn (ook) alleen of in ongeorganiseerd verband gaan fitnessen (van 28% in 2012 naar 45% in 2022). Iets meer dan de helft gebruikt een elektronisch hulpmiddel, met name om de trainingsvoortgang bij te houden. Bijna een derde van de mensen die nog niet fitnessen, verwachten dat de komende 12 maanden wel te gaan doen, met name om hun conditie te verbeteren (64%), sterkere spieren te krijgen (48%), hun gezondheid te verbeteren (38%) en af te vallen (38%).

Meer informatie
De volledige onderzoeken zijn voor leden van NL Actief te downloaden via de inlog Mijn NL Actief.

Noot voor redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met info@nlactief.nl